LedelsesTips: Jeg håper du reflekterer på mulighetene i dette sitatet!
- Tekst: Rådgiver i Maturus AS Ingar Næss.
- Feb 27, 2024
- 2 min read
Basert på Benjamin Franklins visdomsord, "Fortell meg og jeg glemmer, lær meg og jeg kan huske, involver meg og jeg lærer," kan vi utlede dyptgående innsikter om effektiv ledelse og læringsmetoder. Dette sitatet kan tjene som en grunnleggende filosofi for ledere som ønsker å fremme en kultur av læring, engasjement og ansvarlighet innen sine team. La oss dykke dypere inn i hvordan dette prinsippet kan omskapes til praktisk handling og reflektere over konsekvensene av de første delene av sitatet.

Fortell meg og jeg glemmer
Denne delen av sitatet påpeker en grunnleggende svakhet ved tradisjonelle instruksjonsmetoder. Når ledere bare forteller sine ansatte hva som skal gjøres, uten videre engasjement eller interaksjon, risikerer de at informasjonen raskt glemmes. Dette skjer ofte fordi ren informasjonsformidling ikke engasjerer mottakerens kritiske tenkning eller praktiske ferdigheter. I praksis betyr dette at selv om en leder gir klare instruksjoner, kan mangel på forståelse eller engasjement føre til at oppgaver ikke blir utført som forventet. Dette understreker viktigheten av å gå utover det å bare gi beskjeder; det krever en dypere forbindelse og forståelse.
Lær meg og jeg kan huske
Dette segmentet tar for seg et skritt videre i læringsprosessen, hvor undervisning tilbyr en mer strukturert form for kunnskapsoverføring. Å lære bort konsepter kan forbedre sjansen for at informasjonen blir husket, men uten praktisk anvendelse eller personlig relevans kan selv denne kunnskapen falme over tid. Dette er spesielt relevant i arbeidslivet, hvor teoretisk kunnskap må anvendes praktisk. Ledere som fokuserer på bare å undervise, uten å sikre at læringen er forstått og kan anvendes, vil kanskje finne at teammedlemmene deres ikke fullt ut integrerer eller anvender denne kunnskapen i sitt daglige arbeid.
Involver meg og jeg lærer
Franklins siste poeng fremhever kraften i å bli involvert i læringsprosessen. Når individer får muligheten til å delta aktivt, praktisere nye ferdigheter og engasjere seg i problem-løsende aktiviteter, blir læringen mer meningsfylt og varig. Dette er essensielt for ledere som ønsker å sikre at deres team ikke bare forstår nye konsepter, men også kan anvende dem effektivt. Involvering betyr også å gi rom for feil og læring gjennom erfaring, noe som er viktig for personlig og profesjonell vekst.
Implementering i Lederskap
For ledere betyr implementering av disse prinsippene å skape en læringskultur som verdsetter aktiv deltakelse, praktisk erfaring og kontinuerlig utvikling. Dette kan oppnås gjennom flere strategier:
- Interaktivitet: Skap muligheter for ansatte å engasjere seg i beslutningsprosesser, problem-løsning og prosjektutvikling.
- Praktisk Anvendelse: Legg til rette for at ansatte kan anvende teori i praksis gjennom prosjekter, simuleringer og rollespill.
- Personlig Relevans: Tilpass læringsopplevelser til individuelle behov og karrieremål for å øke engasjementet og relevansen av læringen.
- Oppfølging og Feedback: Gi kontinuerlig støtte, veiledning og anerkjennelse for å fremme utvikling og forbedring.
Konklusjon
Franklins ord gir en kraftfull påminnelse om betydningen av aktiv involvering i læringsprosessen. For ledere representerer dette en mulighet til å bygge en sterkere, mer resilient og innovativ arbeidsstyrke. Ved å gå utover det å "bare fortelle" og istedenfor "involvere og undervise" kan ledere sikre at deres team ikke bare "husker" men også "lærer" og anvender kunnskapen på måter som fremmer både individuell og organisatorisk suksess.