top of page

LedelsesTips: To be a great leder you must be a great listener.

  • Tekst: Rådgiver i Maturus AS Ingar Næss.
  • Feb 25, 2024
  • 2 min read

Mandag ny uke og dette sistatet skal du tenke på i dag. Les det 2-3 ganger og bestem deg for lytte, litt ekstra. La dette bli en positiv start på uken som du kan følge opp! Husk å ROSE alle tilbakemeldinger.


Først; - hva skal du spørre om eller fortelle, for å få i gang en god samtale du kan kanskje kan lære noe nytt om! Det kan hende du blir overrasket👏👊


Lykke til og gi oss gjerne eksempler på hva du opplevde


Her skal du få noen spørsmål hvor du som leder kanskje kan benytte slik at du inspirerer og motiverer dine ansatte til å være åpne og kanskje lære at du som leder er åpen for alt av konstruktive forslag.

Jeg har selv ofte benyttet, "KIMPKOMEFTL" som står for:

Kom ikke med problemene, kom med forslag til løsning. 

Du kan gjerne ta dette videre slik at det blir mer omfattende. Skriv slik at det blir en fortsettelse på min start


For å være en fremragende leder, er det viktig å ikke bare oppfordre til åpenhet og konstruktive forslag, men også å vise gjennom handling at du verdsetter og lytter til dine ansattes meninger og ideer.

Mitt prinsippfra mange år siden var som sagt, "KIMPKOMEFTL" (Kom ikke med problemene, kom med forslag til løsning), som etter min mening er et solid utgangspunkt for å skape en problemløsningskultur.


Her er noen forslag til hvordan du kan videreutvikle denne tilnærmingen:

  • Opprett en "tankesmie": Dediker et rom eller et bestemt tidspunkt hvor ansatte kan presentere problemer de har støtt på, sammen med deres foreslåtte løsninger. Dette fremmer en kultur av proaktivitet og kreativ tenkning.

  • Innfør en "løsningsbonus": For å motivere ansatte til å tenke løsningsorientert, kan du innføre en ordning hvor gode forslag til løsninger blir anerkjent eller belønnet. Dette vil også vise at du setter pris på deres innsats og kreativitet.

  • Hold regelmessige "innovasjonsmøter": Bruk disse møtene til å diskutere nye ideer og forslag. Oppmuntre alle til å delta, uavhengig av deres rolle eller erfaring.

  • Bruk aktiv lytting: Som leder, vis at du virkelig lytter til dine ansatte. Dette betyr å gi dem full oppmerksomhet, stille oppklarende spørsmål og reflektere over det de sier.

  • Utvikle en "løsnings-database": Opprett en tilgjengelig database hvor ansatte kan legge inn problemer de har møtt og løsningene de foreslo. Dette blir en verdifull ressurs for hele teamet.

  • Foster et miljø av psykologisk trygghet: Gjør det klart at alle ideer er velkomne, og at det ikke er noen dumme spørsmål eller forslag. Dette oppmuntrer til åpen dialog og kreativ tenkning.

  • Implementer en "ide-til-handling" prosess: Når et forslag blir akseptert, vis hvordan det blir implementert. Dette styrker tilliten til systemet og viser at du verdsetter deres bidrag.

Ved å bygge videre på prinsippet "KIMPKOMEFTL" og implementere disse strategiene, kan du som leder skape et miljø hvor ansatte føler seg verdsatt og motivert til å bidra positivt. Husk at nøkkelen ligger i å lytte aktivt og verdsette hver enkelt bidragsyters perspektiv.


Lykke til! Husk ønsker du å ta en prat er første time hos oss alltid Gratis!

Ring gjerne på 90117570 eller mail Ingar@maturus.no

bottom of page